Wednesday, November 9, 2011

Perasaan Manusia

Manusia dikurniakan hati dan jiwa yg kite tau ia dtgnye bile kite ade perasaan marah,syg,cinta,kasih,rindu,happy,sdey dan macam-macam lagi... tp pernah x kite definisikan perasaan dengan logiknye...xde nye nak heran kan...tu la kuasa allah yg jd kan kite ni...macam-macam kite rase..

macam dalam lagu Maher Zain ni:
What about anger love and painAnd all the things you’re feelingCan you touch them with your hand?So are they really there?
dlm rangkap yg akhir tu die kate are they really there...?? dan aku terpikir gak btul kate-kate tu... mereka tetap ade means walaupun kite leh rase tp xleh sentuh pe pun perasaan tu tetap ade jugak dan xkan lari...Macam aku sendiri dapat rase perasaan marah,sdey,bahagia,suke,,hah lupe perasaan cinta. Padahal aku sendiri xtaw mane datangnye perasaan tu..ummppp... tp pe yg perlu aku tau.. ati dan jiwa menguasai diri.cube bace d bwh.


 Allah SWT menjelaskan bahwa jiwa manusia telah disempurnakan-Nya. Dan kesempurnaan yang dimaksud dalam ayat ini, adalah kebebasan mutlak yang dimiliki jiwa untuk memilih apa yang dikehendakinya, di mana ia tidak dapat dipaksa untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan keinginannya.

Dalam ayat 53 dari surah Yusuf, Allah SWT berfirman: "Karena sesungguhnya jiwa itu selalu menyuruh kepada kejahatan."

Ayat di atas secara langsung menyebutkan bahawa jiwa mempunyai kebebasan untuk memilih, iaitu terbukti dengan seruannya untuk melakukan kejahatan. Dan ini adalah sebagian dari sifat-sifat dasar yang dimiliki oleh jiwa. Di bahagian lain dari Alquran yang terdapat pada surah Al-Qiyamah ayat 2, Allah SWT berfirman tentang sifat lain yang dimiliki jiwa: "Dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri) 

Dan dalam ayat 185 dari surah Ali Imran, Allah SWT berfirman tentang apa yang akan menimpa jiwa manusia: "Tiap-tiap (yang ber)jiwa akan merasakan mati."
Berdasarkan semua hal di atas, jelaslah bagi kita, bahwa jiwa memiliki hubungan dengan panca indera. Hal mana tidak diketahui oleh ilmu pengetahuan modern, kecuali beberapa dekade yang lalu.

Penyesalan yang diderita jiwa, merupakan salah satu bentuk dari kebebasan yang dimilikinya untuk memilih dan menyeleksi berbagai kemungkinan yang dapat diambilnya. Bahkan dalam ayat lain yang terdapat dalam Al-Quran, dijelaskan bahwa jiwa bisa menjadi pendorong dari pembunuhan yang dilakukan manusia. Allah SWT berfirman tentang kisah dua orang anak Nabi Adam: "Maka jiwa Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya."

Berdasarkan ayat ini, jiwa manusia bisa memiliki keinginan untuk melakukan pembunuhan. Bahkan dalam kasus Qabil, jiwanya yang mengawal seluruh anggota tubuhnya untuk melaksanakan pembunuhan saudaranya. Dari situ, kita juga dapat menyimpulkan bahwa jiwa memiliki kebebasan dalam mengarahkan seluruh anggota tubuh untuk mengambil sikap tertentu sebagai respon dan reaksi atas pengaruh yang datang dari luar dirinya melalui berbagai alat yang dimilikinya.

Dan dalam ayat 185 dari surah Ali Imran, Allah SWT berfirman tentang apa yang akan menimpa jiwa manusia: "Tiap-tiap (yang ber)jiwa akan merasakan mati."
Penyesalan yang diderita jiwa, merupakan salah satu bentuk dari kebebasan yang dimilikinya untuk memilih dan menyaksikan berbagai kemungkinan yang dapat diambilnya. Bahkan dalam ayat lain yang terdapat dalam Al-Quran, dijelaskan bahawa jiwa boleh menjadi pendorong dari pembunuhan yang dilakukan manusia. Allah SWT berfirman tentang kisah dua orang anak Nabi Adam: "Maka jiwa Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya."

dari situ kite dapat wt kesimpulan ape jawapan kite sbenarnye..tepuk dada tnye selera..hehe.. perasaan memamg wujud di antara setiap manusia... allah yg menciptanye..jd korang kene la banyakkan bersabar dan jgn la perasaan tu dapat mengawal ati n perasaan korang. Nanti xtenang...aku dah rase camtu..so,ape yg korang perlu wt bnyakan istigfar...ceh wah cm ustazah lak aku ni....huhu.. orait.. :)








No comments: