Tuesday, November 15, 2011

Azan Di Dunia Tanpa Henti Sehingga Hari Kiamat

Assallamualaikum...

hye guyz...ni aku nak cerita ni tadi aku bukak youtube so aku terpikir nak cari azan yang tidak pernah henti di dunia ni....aku cari-cari tetibe jumpe...aku pun layan la pastu korang tau aku leh nangis dengar laungan azan tu...ya allah agungnye dunia ni...korang tengok la video kat bawah ni, ni lahkeajaiban Azan yang mana ia tidak pernah berhenti berkumandang pada setiap waktu dan ianya akan terus sambung - menyambung antara satu sama lain diseluruh dunia seumpama satu pusingan yang akan terus berpusing tanpa
henti.Dulu ustazah aku ade gitau,kalaula laungan azan tu sekali terhenti maka satu ikatan dajjal akan terputus walaupun sekali... sebab tu la laungan azan tidak pernah berhenti di dunia ni..sebab allah dah tulis smua ni.die nak kite wat yang terbaik, die nak kite jadi islam bukan sekadar nama, die nak kite tak lupe akan solat 5 waktu supaya kite mengingati die,kite tak nak ke bersenang lenang d syurga...ke nak ke neraka? ikut kan bnyk lagi tp korang kene pikir sendiri bende ni jugak aku jadikan ilmu untuk diri aku.aku pun nk tengah cube bawak diri aku ke arah yang lebih bek,,insyaallah aku tau selagi ade die..die sentiase ade tuk kite..sentiase teman kan kite.insyaallah..
Korang tau azan tu Dilafazkan dengan jiwa yang benar, azan hadir bukan sahaja sebagai satu peraturan bagi umat Islam mengerjakan solat. tapi, azan juga dilaungkan ketika bayi dilahirkan, jenazah dikebumikan, ketika menghadapi bencana dan gangguan jin atau syaitan dan azan juga diselitkan ketika mengerjakan sesuatu yang baik. Pendek kata azan adalah perantaraan untuk memohon rahmat dan berkat serta kekuatan, kesyukuran dan sebagainya buat umat Islam. nauzulbillah...besarnye kuase allah kan...

Lafaz azan menyimpul kesatuan yang merangkumi aspek tauhid (akidah), ibadah dan akhlak muslim yang sejati. Hal ini terlihat jelas melalui seruan yang dilaungkan sebanyak lima kali sehari untuk mengajak umat Islam mendepani kehidupan dengan sempurna.


Allah hu Akbar (4x) – Allah Maha Besar

Ash-hadu alla ilaha illallah (2x) – Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah

Ash-hadu anna Muhammadar rasulullah (2x) – Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah pesuruh Allah

Hayya ‘alas-solah (2x) – Marilah mendirikan solat

Hayya ‘alal-falah (2x) – Marilah menuju kejayaan

*As-solatu khayru minan naum (2x) – Solat itu lebih baik dari tidur

Allah hu Akbar (2x) – Allah Maha Besar

La ilaha illallah (1x) – Tiada Tuhan selain Allah

(* hanya digunakan untuk solat subuh)







No comments: